سفارش تبلیغ
صبا ویژن

الکتریسیته بی سیم در حال توسعه و تکمیل

محققان طی کنفرانسی در آکسفورد نشان دادند چگونه با کمک الکتریسیته بی سیم پدیده ای که در حال تکمیل و توسعه به سر می برد می توان انرژی مورد نیاز تلفنهای همراه یا تلویزیونها را تامین کرد.



پس از نمایش شیوه های ساده فیزیکی برای انرژی رسانی به تجهیزات الکترونیکی و با نزدیک تر شدن به دوران انرژی بی سیم می توان با دوشاخه ها و حجم وسیع کابلهای مخصوص انرژی رسانی خداحافظی کرد.

به گفته اریک گیلر مدیر اجرایی شرکت Witricity سازنده سیستمهای الکتریکی بی سیم، فناوری جدید در انرژی رسانی به تدریج می تواند جایگزین باتریها و منابع رایج انرژی در جهان شود. به گفته وی با وجود شیوه های ارزان قیمتی که برای انرژی رسانی وجود دارد در حال حاضر، سالانه در حدود 40 بیلیون باتری با میزان انرژی محدود تولید می شود.

وی اعلام کرد با کمک فناوری الکتریسیته وایر لس یا بی سیم می توان انواع تجهیزات الکترونیکی از قبیل یک گوشی G1 یا آی فون اپل را شارژ کرد. به گفته وی این فناوری به خصوص مورد توجه تولید کنندگان تلویزیون قرار خواهد گرفت زیرا با افزایش میزان تقاضا برای تلویزیونهای مسطح و ال سی دی ها، فناوری Witricity می تواند به میزان قابل توجهی از حجم کابلهای ناخوشایند و حجیم بکاهد.

الکتریسیته بی سیم با کمک ایجاد تشدید یا رزونانس الکترومغناطیسی به وجود می آید، پدیده ای فیزیکی به این مفهوم که اجسام با بسامد همنوا می توانند انرژی را بدون نیاز به کابل و بدون تاثیر بر روی اجسام مجاور انتقال دهند. این پدیده درست مشابه فرایندی است که در هنگام نواختن نتهای موسیقی درست در گام مناسب باعث خرد شدن شیشه می شود.

سیستم Witricity از دو هسته استفاده می کند که فرکانسهای مشابه را به منظور انتقال انرژی تقسیم می کنند. یکی از این هسته ها در منبع انرژی قرار داشته و هسته دیگر درون ابزار الکترونیکی نصب خواهد شد. در این صورت جریان انرژی میان دو هسته جاری شده و فشار الکتریکی در هسته ابزار الکترونیکی آغاز به شکل گیری خواهد کرد و به این شکل انرژی رسانی آغاز می شود.

به این شکل با قرار دادن چنین هسته ای در سقف، کفپوش یا میز می توان انرژی تعداد زیادی از ابزار الکترونیکی را در صورت قرار گیری در محدوده مناسب تامین کرد. تحقیقات برای توانایی استفاده از الکتریسیته بی سیم از سالها پیش آغاز شده و از تحقیقات گروهی از دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست الهام گرفته شده است.

بر اساس گزارش تلگراف، چندین تولید کننده لوازم الکترونیک طی سال جاری با توجه به این مطالعات ابزارهای تامین انرژی بی سیمی را برای تولیدات خود ارائه کرده اند که این شارژرها همچنان ناکامل بوده و برای تامین انرژی باید به منبعی تعیین شده اتصال پیدا کند.

جام‌جم آنلاین



کلمات کلیدی : تکنولوژی جدید