سفارش تبلیغ
صبا ویژن

که مازندران شهر ما یاد باد-نگاهی کوتاه به مازندران و یادمان های

نگاهی کوتاه به مازندران و یادمان های آن.

 

مازندران با 24091 کیلو متر مربع مساحت و  2602008 نفر جمعیت از شمال به دریای خزر، از غرب به استان گیلان، از جنوب به استان سمنان و تهران و از شرق به گلستان محدود است.

تعداد 15 شهرستان ، 36 شهر، 38 بخش و 104 دهستان در مازندران وجود دارد که 43 درصد از شهر ها در طول نوار ساحلی واقع شده اند.

مازندران تنها استانی است که با سه محور هراز ، کندوان و سوادکوه با مرکز کشور مرتبط می باشد و سه فرودگاه ساری ،نوشهر و رامسر ارتباط هوایی آن را با بقیه نقاط برقرار ساخته ، راه آهن سراسری نیز از آن عبور می کند.علاوه بر آن جاده ساحلی از رامسر تا بابلسر به طول 220 کیلو متر با فاصله 10 تا 300  متر از کنار دریا می گذرد.دریای مازندران با دارا بودن منابع سرشار غذایی وماهیان گوناگون به ویژه خاویار، در زمینه گردش گری نیز دارای ویژگی های منحصر به فردی است که آن را در جهان متمایز کرده است .قله دماوند که به بام ایران معروف است از جاذبه های شاخص مازندران و جهان می باشد .

آمل

یکی از شهرهای قدیمی ایران می باشد که سابقه تاریخی آن به دوران قبل از اسلام می رسد. آمل در طی قرون متمادی ، مرکزحکومت حاکمان محلی مازندران بوده است. اهمیت مرکز ارتباطی هراز ، وجود بناهای متعدد تاریخی و مذهبی و نزدیکی به مرکز کشور ، این شهر  را به یکی از کانون های مهم گردش گری استان مبدل ساخته است.بقعه ی  امام زاده عبدالله، پل دروازه چشمه ، بقعه مشهد بزرگ ، امام زاده ابراهیم امام زاده قاسم، بقعه شمس آل رسول ، آرامگاه میر حیدر آملی ، گنبد شمس طبرسی ، قلعه بهمن،آب های معدنی لاریجان ، پارک جنگلی میرزا کوچک خان،دره ،دریاچه، دشت شقایق های وحشی لار و قله ی دماوند از مهم ترین جاذبه های توریستی آمل به شمار می روند.

 

بابل

 در قدیم مامطیر نامیده می شد و از قرن 8 هجری با رونق تجارت به بار فروش و از سال 1306 به بابل تغییر نام یافت . این شهر در نواحی مرتفع جنوبی دارای جاذبه های طبیعی بی نظیر ی است .از مهم ترین جاذبه های گردشگری بابل می توان به پل محمد حسن خان ، برج کاخ بابل ، بقعه درویش فخرالدین ، تکیه مقری کلا ، بقعه قاسم بن موسی کاظم و نیز گنجینه  اشاره کرد.

 

بابلسر

 از شهر های مشهور و مهم توریستی استان و کشور و تنها شهر ساحلی مازندران است که صید ماهی کیلکا در آن رواج داشته ، بیشتر طرح های دریا در سواحل آن قرار گرفته است  . مهم ترین جاذبه های سیاحتی آن عبارتند از : پارک و اسکله قایق رانی بابل رود و  امام زاده ابراهیم .

 

بهشهر

 در دوران صفویه اشرف نامیده می شد. باغ ها و عمارات باقی مانده از دوران صفویه جلوه ای خاص به این شهر بخشیده که مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است . 

اماکن دیدنی آن عبارتند از : کاخ صفی آباد ، استخر عباس آباد ، باغ و عمارت چهل ستون ، غار هوتو ، شبه جزیره و خلیج میانکاله و پارک ملت .

 

تنکابن

 زیبائی های طبیعی در مسیر ارتفاعات دو هزار و سه هزار ، آب و هوای مطبوع مناطق ییلاقی و چشم انداز خیره کننده این شهرستان هر سال موجب جذب هزاران گردشگر به این منطقه می شود.

قله سیالان ، دشت دریا سر ، آب معدنی شلف ، آب گرم لیر سر ، غار دانیال ، اثر طبیعی خشکه  داران و پارک جنگلی چال دره از جاذبه های سیا حتی تنکابن می باشد .

جویبار

 اقتصاد این شهرستان مبتنی بر کشاورزی است و به لحاظ هم جواری با دریا ، در صورت برنامه ریزی مناسب بر اهمیت آن افزوده خواهد شد . ساحل زیبای چپک رود و پل تاریخی آزان از جاذبه های توریستی این شهر به شمار می رود.

 

چالوس

 شهری است با سابقه تاریخی فراوان که اصطخری سیاح و جعرافی دان معروف  قرون اولیه هجری در کتاب المسالک و الممالک از آن با نام شالوس یاد کرده است .

منطقه ییلاقی کلار دشت و سیاه بیشه ، در یاچه ولشت ، پارک های ورگا ویج و فین ، شهرک توریستی و تله کابین نمک آبرود ،جاده زیبای کندوان ،کاخ چای خوران و هتل بین المللی انقلاب خزر از مشهور ترین جاذبه های سیاحتی این شهر می باشند.

 

رامسر

 فاصله اندک میان کوه و دریا ، وجود قله های سر سبز مخروطی شکل ، بر خورداری از ساحل زیبا ، مناطق ییلاقی خوش آب و هوا و  فراوانی آب های گرم معدنی ، این شهر را به یکی از قطب های گردش گری ایران بدل نموده است .

هتل بین المللی رامسر ، جنگل های دالخانی در جنت رود بار و آبشار سیاسرت از دیگر جاذبه های این شهرستان زیبا هستند.

 

ساری

 این شهر از زمان های قدیم دارای اهمیت  بوده ، اکنون نیز مرکز استان مازندران است . بنای آن را به اسپهبد سارویه فرزند فرخان بزرگ از سلسله آل باوند نسبت داده اند . از جاذبه های سیاحتی ساری می توان به: مجموعه تاریخی فرح آباد ،  برج رسکت ، امام زاده یحیی،امام زاده عباس ، سد سلیمان تنگه،پارک جنگلی زارع ، حیات وحش دشت ناز و سواحل خزر آباد اشاره کرد.

 

سواد کوه

 این شهرستان وسیع از مناطق مستعد جذب گردش گر در استان می باشد . عبور محور ارتباطی سواد کوه و راه آهن سراسری و تاسیسات  استخراج ذغال سنگ بر اهمیت اقتصادی آن  افزوده است . پل ورسک ، امام زاده عبد الحق ،  برج لاجیم ، قله کنگ لو، دریاچه شور مست و جنگل های فریم و زیرآب از دیدنی های سواد کوه است.

     

 

قائم شهر

در گذشته توچی، علی آباد و شاهی نامیده می شد و پس از انقلاب  به قائم شهر مشهور شد .  وجود کار خانه های کوچک و بزرگ و صنایع متعدد  این شهر را در شمار یکی از مراکز مهم صنعتی کشور قرار داده است. گرد کوه ،  جنگل کلوس درروستای کرچنگ و پارک جنگلی تلار از جاذبه های سیاحتی این شهر هستند.

 

محمود آباد

 در گذشته به عنوان پیش بندر شهر آمل مطرح بوده ، در سالهای اخیر به شهرستان مستقل تبدیل شده است.پارک جنگلی تش بدان ازمکان های دیدنی محمودآباداست.

 

نکا

 به لحاظ وجود نیروگاه حرارتی و جاذبه های طبیعی جلوه صنعتی و توریستی پیدا کرده است . آب معدنی قرمرض از اماکن معروف گردش گری در نکا است .

 

 نور

 وجود قله ها و بنا های  تاریخی گوناگون در نواحی کوهپایه ای بیانگر اهمیت این ناحیه در سده های پیشین است . نوراکنون نیز با برخورداری از ساحل زیبا و پارک های جنگلی در فصل تابستان پذیرای گردش گران فراوانی می باشد .

پارک جنگلی نور،کاخ تمیشان ، آبشار آب پری ، آب های معدنی منطقه ییلاقی لاویج ، قلعه بلده ، بقعه آقا شاه بالو زاهد و فیل سنگی از دیدنی های این شهرستان است.

  

نوشهر 

 این شهرستان از اوائل قرن 14 هجری به خاطر وضعیت خاص ساحلی و جاذبه های سیاحتی متنوع به بندری مهم بدل گردید  و امروزه هم یکی از شهرهای تجاری و گردش گری کشور می باشد.

جاذبه های گردش گری نوشهرعبارتند از: مجتمع فرهنگی و سیاحتی کندلوس ، پارک جنگلی سی سنگان ، دیو چشمه ، دریاچه خضر نبی ، منطقه ییلاقی کجور و بندر نوشهر .

 منبع : مازند نومه



کلمات کلیدی : نوشهر، چالوس، مازندران، chaloos، mazandaran، nowshahr